fbpx

Jaarlijks moet je, als onderneming, jouw vennootschap bevestigen in het UBO-register. Op zich is dat niets nieuws, al kan je als ondernemer eens iets vergeten...en daar kunnen wij als Finum Accountants je bij helpen.

UBO register

UBO (Ultimate Beneficial Owner)-register verzamelt sinds 2018 de gegevens van Belgische vennootschappen (en andere juridische entiteiten). Zo wil België de strijd aan gaan tegen terrorismefinanciering, fiscale fraude en witwassen. 

Tot op heden heeft FOD Financiën reeds 21.000 bedrijven en verenigingen geschrapt uit de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) geschrapt. Deze leefden de verplichting niet na van het UBO-register. Weet jij wat jouw verplichtingen zijn?

Waarom UBO en wie is de begunstigde in alles?

Dit register zorgt voor de strijd tegen foutieve activiteiten en geeft duidelijkheid in wie verbonden is met bepaalde bedrijven. Zo kan de overheid verdachte activiteiten beter onderzoeken.

Want het zijn niet enkel vennootschappen, ook andere juridische entiteiten hebben een registratieplicht bij het UBO-register. Ze richten zich op elke natuurlijke persoon die eigenaar is of mede-zeggenschap heeft (aandelen).

3 categorieën van UBO’s:

1. Iedereen die direct of indirect meer dan 25% van de aandelen of stemrechten bezit.

2. Iedereen die zeggenschap heeft over de vennootschap, zoals via aandeelhoudersovereenkomsten of bestuursmandaten.

3. Indien categorie 1 en 2 geen UBO’s opleveren, wordt gekeken naar het hoger leidinggevend personeel, zoals de CEO of zaakvoerder.

Wie moet de info registreren?

Ben jij bestuurder van een vennootschap of juridische entiteit? Dan ben je verplicht deze gegevens in te geven en alle nodige info te delen. Jaarlijks moeten deze gegevens ook nog eens bevestigd worden. Zijn er wijzigingen? Dan heb je 1 maand op het nodige te doen.

We horen je al denken: qué?

Als ondernemer heb je al heel wat administratie dat langs jouw bureau passeert. Wij kunnen deze registratie en jaarlijkse herbevestiging voor jouw onderneming(en) doen. 

Wat als je dit niet doet?

Als je als bestuurder of verantwoordelijke zaakvoerder dit niet doet, dan lopen de boetes op van 250 tot 50.000 euro. Wanneer kan dit gebeuren?

1. Als je de vereiste informatie niet (tijdig) aanlevert.

2. Als je onvolledige of onjuiste informatie aanlevert.

3. Als je de informatie niet jaarlijks bevestigt of bijwerkt.

Ook UBO’s die hun informatie niet delen met de betrokken vennootschap kunnen een gelijkaardige boete krijgen.

Blijf je volharden? Dan kan je geschrapt worden

Niet alleen blijft het bij boetes, ook kan jouw vennootschap of vereniging geschrapt worden uit het KBO. 

Dus: geef deze administratieve taak uit handen aan jouw boekhouder, want het is een te belangrijk item voor jouw onderneming. 

Heb je vragen voor jouw bedrijf hierover? Neem dan zeker contact met ons op.